Český civilní proces lze zjednodušeně dělit na řízení sporné a řízení nesporné,
přičemž sporná řízení představují
převážnou část agendy civilních soudů. Ve
sporném řízení se uplatní zásada
projednací, která má svůj odraz v povinnosti
soudu zjistit a projednat skutkový stav pouze v rozsahu
účastníky tvrzeném a řádně doloženém.
Účastníci sporného řízení tak mají
povinnost tvrdit a svá tvrzení dokázat,
což lze jinými slovy vyjádřit jako procesní
odpovědnost účastníků za výsledek sporu.
V obecné rovině lze zajisté dospět k závěru,
že je v zájmu účastníků, aby spor byl co
pokud možno nejrychleji ukončen pravomocným rozhodnutím ve věci samé.
V praxi však často dochází k situaci,
že jedna ze stran sporu řízení neúměrně svou
činností či nečinností protahuje.
Soudům však dlouhou dobu chyběly účinné
nástroje, jak takové nedbalé účastníky
přimět k procesní aktivitě a naplnit tak podmínku
rychlosti řízení (resp. projednání věci
bez zbytečných průtahů).
Dne 1. 1. 2001 nabyl účinnosti zákon č. 30/2000 Sb.,
kterým se mění zákon č. 99/1963 Sb., občanský
soudní řád (dále jen „o. s. ř.“), ve znění pozdějších předpisů, a některé
další zákony. Touto novelou, označovanou jako
tzv. velká novela, byly do českého právního
řádu, resp. do norem občanského práva procesního
zavedeny nové koncentrační instituty, mající za cíl posílit odpovědnost účastníků za průběh řízení. K těm nejzásadnějším
patřilo zavedení tzv. kvalifikované výzvy
k písemnému vyjádření.
Tento institut, spolu s „klasickou“ výzvou
k písemnému vyjádření, sloužil jako
písemná příprava jednání. Soud měl
dále k dispozici možnost provést i ústní
přípravu jednání, pokud se ukázalo, že
písemná příprava jednání není
možná. V praxi je v hojné míře
využíván především institut kvalifikované
výzvy k písemnému vyjádření,
a to zejména kvůli možnosti uplatnění fikce uznání
nároku.
Institut ústního přípravného řízení
je fakticky z důvodu neúčelnosti obcházen tím,
že soud nařídí první jednání ve věci a než jej zahájí, vyzve účastníky ke smíru, popř. ke splnění dalších
procesních povinností. Úprava přípravného
jednání však byla velice kusá a soudu
nedávala potřebné pravomoci k zajištění
rychlého průběhu řízení.
Co se týče koncentračních prvků samotného řízení,
byla touto novelo zavedena tzv. zákonná koncentrace a tzv. koncentrace vhodná (či soudcovská). V případě
koncentrace zákonné byl výše uvedenou
novelou v ust. § 118b o. s. ř. stanoven výčet
řízení, ve kterých jsou účastníci
povinni uvést rozhodné skutečnosti a označit důkazy
k jejich prokázání do skončení
prvního jednání ve věci, přičemž k později
uplatněným skutečnostem a důkazům nebyl soud oprávněn
přihlížet.
Koncentrace vhodná pak byla nově upravena v ust. §
118c odst. 1 o. s. ř., kdy i v dalších sporných
řízeních mohl soud, na návrh účastníka,
uložit druhému účastníkovi, docházelo-li
díky jeho nečinnosti k průtahům v řízení,
povinnost tvrdit všechny rozhodné skutečnosti a označit
všechny důkazy, a to ve lhůtě soudem stanovené. Při
nesplnění této povinnosti v případě obou
koncentračních institutů však účastníka
nestíhala fikce uznání nároku, nýbrž
„pouze“ nemožnost soudu přihlížet k později
uplatněným skutečnostem.
Koncentrace zákonná se v praxi ukázala jako
efektivní nástroj pro rychlé vedení
řízení, nicméně omezený jen na poměrně
marginální část sporné agendy.
Koncentrace vhodná, jak lze dovodit již ze samotné
dikce ust. § 118c odst. 1 o. s. ř., však přílišný
přínos pro rychlost řízení neměla. Jednak
zatěžovala soud vydáním zvláštního
usnesení, ve kterém muselo být podrobně
odůvodněno, proč soud k takovémuto kroku přistoupil,
jednak jí bylo možno využít až v případě,
kdy již k průtahům v řízení došlo.
Zákonodárce, nepochybně veden dobrým úmyslem,
tak zavedl do civilního procesu koncentrační prvky,
které však nebyly přílišně efektivní.
Nutno také dodat, že odvolací soudy často rozhodnutí
nalézacích soudů rušily, neboť koncentraci
řízení (zejm. koncentraci vhodnou) shledávaly,
při poměrně vágní právní úpravě,
jako v obecné rovině odporující právu
účastníka na spravedlivý proces.
V souvislosti s potřebou reagovat na výše
uvedené nedostatky přistoupil zákonodárce
k novelizaci občanského soudního řádu,
jejíž cílem je zjednodušení procesních
předpisů,
odbřemenění soudců a zamezení průtahů v soudním
řízení.
Tato novelizace byla provedena zákonem č. 7/2009 Sb., kterým se mění zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní
řád, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony (dále
jen „Novela“), který nabývá
účinnosti dne 1. 7. 2009. Novela, označovaná jako
souhrnná, přináší celou řadu změn. Vedle
nové úpravy doručování, změn
v protokolaci, omezení odůvodnění rozhodnutí
soudu, posílení notáře jako soudního
komisaře v dědickém řízení, to je především
zavedení institutů majících za cíl
odstranění průtahů v řízení. K těmto
institutům se řadí zejm. zavedení tzv. přípravného
jednání a na něj navazující změny
v koncentraci řízení.
Přípravné
jednání
Novelou provedené změny se týkají výhradně
ust. § 114c o. s. ř., kdy úprava výzvy a kvalifikované výzvy podle ust. § 114a a ust. §
114b o. s. ř. zůstala prakticky nezměněna. Podle Novely nemůže-li
soud rozhodnout bez nařízení jednání
a nebylo-li nebo nemůže-li být postupem podle ust. § 114a
odst. 2 o. s. ř. jednání připraveno tak, aby bylo možné
věc rozhodnout při jediném jednání, má
soud zásadně na výběr, zda bude postupovat podle ust. §
114b o. s. ř., tedy cestou kvalifikované výzvy
k písemnému vyjádření, či zda nařídí
a provede tzv. přípravné jednání.
Byť obsah a účel přípravného jednání
podle Novely a dosavadní právní úpravy je
v podstatě totožný, zavádí Novela zásadní
změny, které se týkají hlavně důsledků
nedostavení se k tomuto jednání či
nesplnění účastníkům uložených
povinností. Obsahem přípravného jednání
jsou podle ust. § 114c odst. 3 o. s. ř., ve znění Novely,
zkoumání podmínek řízení, pokus o smír, označení, popř. doplnění tvrzení a důkazů a dalších procesních povinností a poučení pro účastníky řízení.
Podle ust. § 114c odst. 4 o. s. ř., ve znění Novely,
procesní povinnosti podle odstavce 3 jsou účastníci
povinni splnit do skončení přípravného jednání.
Z důležitých důvodů soud účastníkům poskytne na žádost některého z nich lhůtu k doplnění tvrzení
o skutečnostech rozhodujících pro věc, k podání
návrhů na provedení důkazů nebo ke splnění
dalších procesních povinností; tato lhůta
nesmí být delší než 30 dnů. K později
uvedeným skutečnostem a důkazům již soud nesmí
přihlížet, resp. k nim může přihlédnout jen za zákonem
stanovených podmínek. Například pokud se jedná
o skutečnosti nebo důkazy, jimiž má být zpochybněna
věrohodnost provedených důkazních prostředků, které
nastaly po přípravném jednání nebo které
účastník nemohl bez své viny včas uvést.
O tomto důsledku je předseda senátu podle ust. § 114c
odst. 5 o. s. ř., ve znění Novely, povinen před
skončením přípravného jednání
účastníky přítomné na přípravném
jednání poučit.
Podle ust. § 114c odst. 2 o. s. ř., ve znění Novely,
předvolá předseda senátu k přípravnému
jednání účastníky, jejich zástupce,
popř. též další osoby, jejichž přítomnosti
je třeba. Doposud nestíhala účastníky za nedostavení se k přípravnému jednání
žádná sankce.
Právě Novela pak zavedla zásadně nepříznivé
následky pro účastníka, který se i přes
předvolání k přípravnému jednání
nedostaví. Spolu s tím došlo i k logickému
kroku, tedy výslovnému stanovení povinnosti
doručovat předvolání k přípravnému
jednání jen do vlastních rukou, přičemž náhradní
doručení (pozn. tedy fikce doručení) je vyloučeno.
V ust. § 114c odst. 6 a 7 o. s. ř., ve znění Novely,
je pak stanoven požadavek na řádné a včasné
doručení předvolání, a to nejméně 20 dnů
před konáním nařízeného přípravného
jednání. Novela pak stanoví pro různé
účastníky různé následky nedostavení se k přípravnému jednání. V ust.
§ 114c odst. 6 o. s. ř., ve znění Novely, je stanoveno,
že pokud se řádně předvolaný žalovaný nedostaví
k přípravnému jednání a byla mu
doručena žaloba, aniž by se včas a z důležitého důvodu
omluvil, má se, s výjimkou věcí, v nichž nelze
uzavřít a schválit smír (§ 99 odst. 1 a 2),
a věcí uvedených v § 120 odst. 2, za to, že uznává
nárok, který je proti němu uplatňován žalobou; o tomto následku (§ 153a odst. 3) musí být
poučen v předvolání k přípravnému
jednání. To neplatí, jsou-li splněny předpoklady
pro zastavení řízení nebo odmítnutí
žaloby.
Institut fikce uznání nároku tak byl
Novelou zaveden, vedle nesplnění povinnosti při kvalifikované
výzvě podle ust. § 114b o. s. ř., i pro přípravné
jednání, což zdá se, vzhledem k de facto
totožnému obsahu obou institutů, jako krok zcela logický.
Zásadní novum pak bezpochyby je zavedení sankce
i pro žalobce, který doposud nebyl za svou nečinnost zásadněji
postižitelný.
V ust. § 114c odst. 7 o. s. ř., ve znění Novely, je
nově upravena sankce pro žalobce v případě jeho
nedostavení se k přípravnému jednání
v podobě zastavení řízení.
Zůstává však otázkou, jak tato nová
právní úprava obstojí při posuzování
prizmatem rovnosti účastníků řízení ve smyslu čl. 96 odst. 1 Ústavy České republiky (či ust.
§ 18 o.s. ř.), neboť za stejné pochybení
(nedostavení se k nařízenému přípravnému
jednání) zavádí pro žalobce a žalovaného
zcela jiné sankce a z nich plynoucí důsledky.
Zatímco žalovaný je stižen fikcí uznání
nároku, tedy meritorním rozhodnutím, tvořícím
překážku věci rozsouzené, proti němuž jsou podle ust. §
205b o. s. ř. významně omezeny odvolací důvody, žalobce
je stižen „pouze“ nemeritorním rozhodnutím
o zastavení řízení, přičemž je mu vrácen
i zaplacený soudní poplatek. Byť z povahy sporného
řízení plyne, že absolutní rovnosti nemůže být
dosaženo, je disproporce v nepříznivých následcích
pro účastníky řízení, dle názoru
autora, nepřiměřená. Další otázkou pak
zůstává, zda by, vzhledem k povaze věci, nebylo
vhodnější, zavést pro žalovaného sankci za nedostavení se k přípravnému jednání ve formě vydání rozsudku pro zmeškání
podle ust. § 153b o. s. ř. Žalovaný by tak měl možnost, a to i vzhledem k nové úpravě doručování,
dodatečné omluvy, v důsledku které by mohlo dojít ke zrušení rozsudku pro zmeškání.
V případě uplatnění fikce uznání
nároku však žalovaný tuto možnost nemá.
Oba uvedené rozsudky pak dále mají i rozdílné
předpoklady pro jejich vydání.
V případě
rozsudku pro uznání soud neposuzuje žalobou uplatněný
nárok, ale vychází z fikce jeho uznání
a vydá rozsudek aniž by zkoumal žalobcova tvrzení. V případě rozsudku pro zmeškání je
důsledkem zmeškání žalovaného zákonná
fikce nespornosti žalobních tvrzení, ovšem soud
je povinen tento skutkový stav hodnotit. Jinými slovy,
v případě rozsudku pro uznání soud bez
dalšího „opíše“ do výroku
rozsudku žalobní petit, v případě rozsudku pro
zmeškání hodnotí žalobcova „nesporná“
tvrzení a jím předložené důkazy a na základě
tohoto hodnocení teprve rozhodne ve věci samé.
Koncentrace
řízení
Vzhledem k nové úpravě přípravného
jednání, která má být stěžejním
koncentračním institutem, přistoupil zákonodárce
k logickému kroku, a to zrušení ust. §
118c o. s. ř., tedy ke zrušení koncentrace vhodné
jako celku. Koncentrace vhodná, jak uvedeno výše,
ne zcela plnila zamýšlený účel a v praxi
byla využívána jen zřídka. Nadto, v případě
existence institutu přípravného jednání a věcného rozšíření zákonné
koncentrace (viz níže), by koncentrace vhodná byla
institut zhola zbytečný, neboť ke koncentraci řízení
dojde již v rámci přípravného jednání
a další koncentrace je tak pojmově vyloučena.
Jelikož však ne vždy musí být provedeno
přípravné jednání, nebo kdy soud
postupuje dle ust. § 114b o. s. ř. ,
kdy ke koncentraci řízení dojde ještě před
zahájením jednání ve věci samé,
upravil zákonodárce i pro tento případ možnost
soudu koncentrovat samotné řízení. Tuto možnost
mu dává novelizované znění ust. §
118b o. s. ř., tedy institut koncentrace zákonné, kdy
ta již nově není věcně omezena.
Lze shrnout, že novela rozlišuje mezi řízeními,
v nichž byla provedena příprava jednání a řízeními, kdy přípravné jednání
provedeno nebylo. V případě prvním je rozhodným
časovým okamžikem pro uplatnění povinnosti tvrzení
a povinnosti důkazní, skončení přípravného
jednání nebo uplynutí náhradní
lhůty. V případě druhém pak skončení prvního
jednání nebo uplynutí náhradní
lhůty. Je samozřejmostí, že je ponechána možnost soudu
přihlédnout k později uplatněným skutečnostem a důkazům. Nicméně zde je soud striktně vázán jen na případy, kdy půjde o skutečnosti nebo důkazy, jimiž má
být zpochybněna věrohodnost provedených důkazních
prostředků, které nastaly po přípravném jednání
nebo které účastník nemohl bez své viny
včas uvést, jakož i o skutečnosti nebo důkazy které
účastníci uvedli poté, co byl některý z nich vyzván k doplnění rozhodujících
skutečností poté, co předseda senátu vyzve
účastníka k doplnění vylíčení
rozhodných skutečností, má-li za to, že věc lze
posoudit jinak než podle účastníkova právního
názoru.
Závěr
Lze
uzavřít, že snaha zákonodárce o zvýšení
rychlosti řízení a tím zajištění
efektivního výkonu práv, je bezpochyby
chvályhodná. Nicméně autor má jisté
pochybnosti o vhodnosti zákonodárcem zvoleného
řešení. Obligatorní koncentrace všech
civilních řízení, ať už v rámci
přípravy řízení, či do skončení prvního
jednání ve věci samé, nutně povede k „profesionalizaci“ civilního procesu. Jen stěží
si lze představit účastníka bez právního
vzdělání, který ve všech nutných
souvislostech pochopí institut koncentrace řízení
a z něj plynoucí důsledky, a který je schopen
soudu v rámci přípravy jednání
sdělit vše podstatné (rozuměj rozhodné
skutečnosti a důkazy). Právě zde však dochází
k značnému rozkolu v tom, co pod pojmem „vše
podstatné“ chápe zákon, potažmo právník
a co laik. Lze očekávat, že značná část řízení se odkloní od merita věci a strany budou spíše
namítat nedodržení podmínek koncentrace řízení,
obzvláště pak v odvolacích řízeních.
Dle názoru autora by bylo příhodnější,
kdyby možnost koncentrovat řízení byla i nadále
fakultativní a její uplatnění by bylo na rozhodnutí soudu. Stěžejní přenesení
odpovědnosti za výsledek sporu na jeho účastníky
staví soud do role jistého „procesního
dozorce,“ což dle názoru autora ne zcela koresponduje
s rolí soudů v moderním právním
státu a se zásadami civilního procesu.
Mgr. Roman Skopal
Autor je asistent místopředsedkyně Ústavního soudu