Jedním
z rozporuplných a přitom právní teorií
opomíjených ustanovení našeho právního
řádu je § 456 věta druhá zákona č. 40/1964
Sb., občanského zákoníku, ve znění
pozdějších předpisů (dále také jen OZ).
Ta konstruuje pravidlo, podle nějž, nelze-li toho, na jehož úkor
bylo získáno bezdůvodné obohacení,
zjistit, musí se vydat státu.
Nárok státu dle §
456 věty druhé OZ je nutno odlišovat od případů,
kdy bezdůvodné obohacení bylo získáno
přímo na úkor státu. Potom je stát
v pozici subjektu oprávněného k jeho vydání
nikoliv na základě § 456 věty druhé OZ, ale na základě § 456 věty první OZ, podle níž má
být bezdůvodné obohacení vydáno tomu, na jehož úkor bylo získáno.
Nárok
podle § 456 věty druhé OZ je odůvodněn pouze tehdy,
jestliže došlo k bezdůvodnému obohacení, ale
není zjistitelné na čí úkor se tak stalo.
Zákonným předpokladem vzniku nároku na straně
státu, při jehož naplnění vzniká tento nárok
bez dalšího, přímo ex lege, je tedy
nezjistitelnost oprávněného subjektu. Ta je dána
jak v případě, kdy od počátku není známo
komu patřil neoprávněně získaný majetek, tak
také tehdy, nebyl-li zjištěn původně zjistitelný
oprávněný subjekt a v rozhodné době již jeho
totožnost zjistit nelze.
Je-li
oprávněný subjekt znám, ale z nějakého
důvodu nemůže nebo nechce svoje právo ze závazkového
právního vztahu z bezdůvodného obohacení
uplatnit, nepůjde o případ upravený v § 456 větě
druhé OZ. Stejně tak nebude možné, aby se stát na základě § 456 věty druhé OZ domáhal
vydání obohacení v okamžiku, kdy právo
oprávněného k jeho vydání již netrvá
(např. zaniklo cestou splnění dluhu).
Z uvedeného je patrné, že zákonodárce
počítá s možnou existencí dvou oprávněných
subjektů ve vztahu k jedinému bezdůvodnému obohacení.
S ohledem na podmínku, která musí být
naplněna pro vznik práva státu na vydání
bezdůvodného obohacení podle § 456 věty druhé
OZ, nemůže teoreticky dojít ke konkurenci práv obou
subjektů. Právo státu vzniká až tehdy, je-li
poškozený subjekt nezjistitelný, přičemž tato
nezjistitelnost je v konkrétním případě soudy
posuzována s hledem na všechny okolnosti a povahu
daného případu, tak jak jsou soudu známé
a dostupné v době, kdy stát vydání
obohacení požaduje.
Přes
právě uvedené může nastat situace, kdy následně,
poté co bylo bezdůvodné obohacení na základě
§ 256 věty druhé OZ vydáno státu, bude
totožnost poškozeného subjektu zjištěna. Tehdy
platí, že pokud dodatečně vyjde najevo, že podmínka
zakotvená v ustanovení § 456 větě druhé
OZ nebyla naplněna, bude nutno připustit, aby se ten, o němž bylo
tvrzeno, že nebyl znám a jež je oprávněným ze závazkového vztahu z bezdůvodného obohacení,
domáhal vrácení obohacení. Je logické,
že oprávněný svůj nárok nebude uplatňovat ve vztahu k tomu, kdo byl původně bezdůvodně obohacen, protože ten svoji
povinnost ve smyslu § 451 odst. 1 OZ již splnil. Nabyté
majetkové hodnoty tedy bude muset oprávněnému
vydat stát.
Nabízí se otázka, jakým způsobem bude posuzováno
promlčení práva oprávněného vůči státu.
K jejímu zodpovězení bude nutno nejprve kvalifikovat
nově vzniklý právní vztah mezi státem a oprávněným, který je také právním
vztahem z bezdůvodného obohacení. Vzhledem k tomu,
že státu bylo ze strany povinného plněno po právu,
v souladu s ustanovením § 456 věty druhé
OZ, bude na místě uvažovat pouze o skutkové podstatě
bezdůvodného obohacení získaného plněním
z právního důvodu, který dodatečně odpadl
(§ 451 odst. 2 OZ) v okamžiku zjištění
totožnosti oprávněného subjektu. O skutkovou podstatu
bezdůvodného obohacení získaného plněním
bez právního důvodu by se jednalo jen tehdy, pokud by
povinný vydal státu obohacení přesto, že by si
byl vědom nesplnění podmínky podle § 456 věty
druhé OZ. Tehdy by ovšem nebylo na místě hovořit
o § 456 větě druhé OZ, neboť stát by byl
v postavení obohaceného přímo na základě
§ 456 věty první OZ.
V okamžiku
zjištění totožnosti oprávněného vzniká
závazkový právní vztah z bezdůvodného
obohacení mezi státem a oprávněným, tj.
počíná běžet tříletá objektivní
promlčecí lhůta ve smyslu § 107 odst. 2 OZ. Naopak
subjektivní lhůta podle § 107 odst. 1 OZ běží ode
dne, kdy se oprávněný dozvěděl, že státu na jeho
úkor bylo vydáno bezdůvodné obohacení.
Uplatnění práva v promlčecí době nebrání
ani případná právní moc rozsudku, podle
nějž povinný vydal bezdůvodné obohacení státu,
neboť oprávněný nebyl účastníkem jemu
předcházejícího řízení a proto pro
něj není rozsudek závazný.
Spornou by se mohla jevit právní
povaha závazkového vztahu, jehož obsahem je právo
státu na vydání bezdůvodného obohacení,
které na něj přešlo na základě § 456 věty
druhé OZ z oprávněného subjektu a povinnost
obohaceného k jeho vydání. Především
je třeba si uvědomit, že stát do tohoto vztahu vstoupil jen
proto, že naplněním předpokladu dle § 456 věty druhé
OZ se dostal do pozice toho, na jehož úkor bylo získáno
bezdůvodné obohacení. Neboť tato pozice nevykazuje
žádné mocenské prvky, ani stát nebude v mocenském postavení. Proto se daný vztah bude
řídit OZ a bude se jednat o vztah občanskoprávní
(srov. R 4/1988). Z této skutečnosti ovšem nelze
dovozovat, že by stát měl postavení právního
nástupce nebo zástupce oprávněného ve smyslu, v jakém jsou tyto pozice upraveny v OZ. Nárok
dle § 456 věty druhé OZ je přímým a samostatně uplatnitelným nárokem, nastupujícím ze zákona.
Odlišnost tohoto nároku od nároku právnických a fyzických osob, na jejichž úkor k obohacení došlo, spočívá
rovněž ve skutečnosti, že stát, na rozdíl od těchto
osob, by neměl mít možnost volby, zda plnění závazku
z bezdůvodného obohacení bude na obohaceném
uplatňovat. Lze totiž předpokládat, že právě případy
dle § 456 věty druhé OZ jsou jedněmi z těch, o nichž
hovoří § 14 odst. 4 zákona č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování
v právních vztazích, ve znění pozdějších
předpisů. Můžeme tedy dovodit, že stát je prostřednictvím
organizačních složek povinen právo na vydání
bezdůvodného obohacení včas uplatňovat a důsledně
využívat všechny právní prostředky k jeho
uplatnění a hájení.
V judikatuře se lze setkat s názorem, že stát v tomto
případě vstupuje do právního vztahu z bezdůvodného obohacení cestou přechodu pohledávky
z neznámého subjektu. Tento názor odmítá ve svém díle V. Korecká. Podle ní by
přijetí koncepce přechodu pohledávky z oprávněného na stát znamenalo přiznat státu zcela stejné
právní postavení jako nezjištěnému
oprávněnému subjektu. To ovšem není možné
z pohledu odlišných cílů, které nárok
oprávněného subjektu a nárok státu podle
§ 456 věty druhé OZ sledují. Zatímco nárok
oprávněného subjektu sleduje především
reparační cíle a ochranu individuálního
zájmu poškozeného, o nároku státu
podle § 256 věty druhé OZ toto dle V. Korecké
jednoznačně říci nelze.
Právě
cíle § 456 odst. 2 OZ mohou vzbuzovat pochybnosti o správnosti jeho začlenění do části šesté,
hlavy třetí OZ. Zákonodárce patrně počítal
především s prevenčním působením tohoto
ustanovení, korespondujícím se zněním OZ
v roce 1964. Prevence směřovala především k zabránění
porušování dvou pravidel, která byla
součástí občanského zákoníku po
roce 1964. První z nich, obsažené v článku
VII. OZ, zařazeném do části nazvané „Zásady
občanskoprávních vztahů“ stanovilo, že nikdo se nesmí obohacovat na úkor společnosti nebo spoluobčanů.
Druhé pravidlo se kromě postihu následků neoprávněného
majetkového prospěchu zabývalo také otázkou
jeho předcházení. Toto pravidlo, obsažené v §
415 OZ ukládalo každému povinnost počínat si
tak, aby nedocházelo ke škodám na zdraví
a na majetku ani k neoprávněnému majetkovému
prospěchu na úkor společnosti nebo jednotlivce.
Prevenční
cíl je dnes, s ohledem na absenci jmenovaných
ustanovení v OZ, oslaben. Absence těchto ustanovení
posunula primární zájem právní
úpravy zkoumaného institutu od zabránění
neoprávněnému majetkovému prospěchu na úkor
jiného k poskytnutí ochrany tomu, kdo v důsledku
obohacení jiného pozbyl určitou majetkovou hodnotu a k
nápravě jeho újmy. Někteří autoři proto považují
ustanovení § 456 věty druhé OZ za neodpovídající
dnešnímu právnímu stavu a přicházejí
s úvahami o jeho vypuštění z OZ.
S uvedeným řešením nesouhlasím. Domnívám
se, že aplikace § 456 věty druhé OZ může ve svém
důsledku vést k nápravě újmy toho, na jehož
úkor se jiný obohatil. Její význam je
možno spatřovat v souvislosti s institutem promlčení.
Pokusím se jej demonstrovat na následujícím
případě: Pan Obohacený získá
bezdůvodné obohacení na úkor pana Neznámého,
jehož totožnost není možno zjistit. Obohacení je vydáno
státu, který uplatní svůj nárok dle §
456 věty druhé OZ dva roky poté, co k obohacení
došlo. Za další dva roky se pan Neznámý
o předmět obohacení přihlásí. Protože tento již
není v dispozici povinného, požaduje pan Neznámý
jeho vydání po státu. Závazkový
právní vztah z bezdůvodného obohacení
mezi státem a panem Neznámým vznikl v okamžiku
zjištění totožnosti pana Neznámého. Od
tohoto okamžiku běžela objektivní promlčecí doba k uplatnění práva na vydání obohacení.
Subjektivní promlčecí doba započala svůj běh ve chvíli,
kdy se pan Neznámý dozvěděl, že státu bylo na jeho úkor vydáno obohacení. Pan Neznámý
tedy svůj nárok vůči státu uplatnil včas. Pokud by
nebylo aplikováno ustanovení § 456 věty druhé
OZ, musel by se pan Neznámý se svým nárokem na vydání obohacení obrátit na pana
Obohaceného. Jeho žaloba na vydání by ovšem
nemohla být úspěšná, neboť nárok
vůči panu Obohacenému by byl již promlčen.
Z právě uvedeného
příkladu je patrné, že ač to tak na první pohled
nemusí vypadat, může mít ustanovení § 456
věty druhé OZ význam i pro oprávněného.
Proto koresponduje s primárním cílem právní
úpravy bezdůvodného obohacení, a to nápravou
újmy v majetkové sféře oprávněného.
Přes neexistenci výslovného
zákazu obohacovat se na úkor jiného v OZ, je
jedním z cílů právní úpravy
bezdůvodného obohacení také stav, kdy žádná
fyzická ani právnická osoba nebude na úkor
jiné fyzické nebo právnické osoby
získávat neoprávněným způsobem majetkové
hodnoty. Požadovaného stavu by nemohlo být docíleno
tehdy, pokud by právní řád pro takové
neoprávněné majetkové přesuny nepočítal s žádnými následky na straně toho, kdo se na
jejich základě obohatil. OZ s takovými následky
počítá v § 451 odst. 1 OZ, a to v podobě
povinnosti získané obohacení vydat. Pokud by
ovšem nebyla součástí § 456 OZ jeho druhá
věta, v případech, kdy oprávněný subjekt není
znám, by obohacenému jeho zisk zůstal. Takový
právní stav považuji za nežádoucí a nekorespondující se shora uvedeným cílem
právní úpravy bezdůvodného obohacení.
Pro
neúčelnost ustanovení § 456 věty druhé OZ
by mohla svědčit jeho dosavadní velmi ojedinělá
aplikace. Na druhou stranu se ovšem v právní
literatuře můžeme setkat s úvahami o rozsáhlejším
okruhu případů, které by mohly podléhat jeho
dikci. Tak je počítáno se širším
uplatněním nároku státu na bezdůvodné
obohacení např. v případě újmy širokého
okruhu neznámých spotřebitelů nebo soutěžitelů vůči
nekalým soutěžitelům (srov. §§ 1 odst. 2 a 53
obchodního zákoníku). Situace, předvídaná
v § 456 větě druhé OZ může dále nastat např.
tehdy, získá-li někdo užíváním
volného díla neznámého autora, na základě
neplatné volné licence, majetkový prospěch.
Já sama jsem se již
v praxi setkala s použitím § 456 věty druhé
OZ, a to v souvislosti s řízením konkurzním, do něhož vstoupil stát, s cílem uplatnit nárok
několika nezjistitelných subjektů vůči úpadci. V daném
případě byl stát skutečně úspěšný
a k vydání obohacení v jeho prospěch
nakonec došlo.
Rovněž paragrafové
znění připravovaného nového občanského
zákoníku, zpracované pracovní komisí
Ministerstva vnitra, především pak K. Eliášem
a M. Zuklínovou s ponecháním obsahu §
456 věty druhé OZ v textu nového kodexu občanského
práva počítá.
S ohledem na všechny právě
uvedené argumenty jsem přesvědčena, že existence ustanovení
§ 456 věty druhé v OZ je opodstatněná a tezi
jeho nepoužitelnosti nemohu potvrdit.
Mgr. Lucie Štursová