Spotřebitel je obvykle
chápán jako jednotlivec, v praxi však
v roli spotřebitele vystupují instituce, jednotlivci a skupiny jednotlivců.
1. Pojem spotřebitel
Spotřebitel je účastníkem trhu, je
subjektem vznikajících právních vztahů a zároveň možným objektem nepoctivého jednání ze strany podnikatelů.
Spotřebitele chápeme
jako subjekt, který užívá, spotřebovává
zakoupené zboží.
Pojem
spotřebitel se do našeho právního řádu
dostává na základě zákona č. 634/1992
Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších
předpisů. Ten v § 2 odst. 1 definuje pojem spotřebitel pro účely
tohoto zákona jako fyzickou nebo právnickou osobu,
která nakupuje výrobky nebo užívá služby za jiným účelem než pro podnikání
s těmito výrobky nebo službami.
Co se týče
soukromoprávní úpravy, pojem spotřebitel
nalezneme v § 52 odst. 3 zákona č. 40/1946 Sb., občanský
zákoník, ve znění pozdějších
předpisů, který jej vymezuje jako osobu, která při
uzavírání a plnění smlouvy nejedná
v rámci své obchodní nebo jiné
podnikatelské činnosti.
Definice
v občanském zákoníku odpovídá
v podstatě definicím v převládající
části směrnic ES. Čl. 2 Rady č. 85/577/EHS, o ochraně
spotřebitele v případě smluv uzavřených mimo obchodní
prostory, označuje spotřebitele jako fyzickou osobu, jež jedná za účelem, který je mimo obsah její činnosti,
podnikání nebo profese. Sekundární
právo tedy pojem spotřebitel vymezuje, na rozdíl od práva primárního. Ve smlouvě o založení
Evropského společenství se s pojmem spotřebitel
sice setkáváme na různých místech [např.
čl. 33 odst. 1 písm. e (bývalý čl. 39), čl. 95
odst. 3 (bývalý čl. 100a), či čl. 153 (bývalý
čl. 129a)], nicméně vymezení pojmu je přenecháno
právu sekundárnímu.
Porovnáme-li
tedy českou právní úpravu s právem
ES,
musíme konstatovat, že pojem spotřebitel je v naší
úpravě poněkud širší, zahrnuje jak osobu
fyzickou, tak právnickou, i podnikatele – fyzickou
osobu.
2. Soukromoprávní a veřejnoprávní
úprava ochrany spotřebitele
Toto pro
kontinentální systém již typické
rozdělení se vyvinulo pomocí recepce římského
práva. Známá Ulpinianova definice uvádí:
„Právo veřejné je to, které vyjadřuje
zájmy státu, soukromé to, které vyjadřuje
zájmy jednotlivce.“
Soukromé
právo reguluje vztahy konkrétních osob, vztahy,
které zde vznikají, jsou vztahy horizontální.
Za právo soukromé bývá považována
ta část právního řádu, která
obsahuje ustanovení, která mají svůj základ
přímo v osobních nebo majetkových
poměrech.
Oproti tomu
právo veřejné charakterizuje chování
subjektu jako člena určité skupiny, vztahy zde vznikající
jsou vztahy vertikální. Právem veřejným,
neboli právem státním v nejširším
slova významu, se nazývá ta část
ustanovení právního řádu, na jejichž
normách má zájem společnost jako celek a téměř
všichni jednotlivci jako členové společnosti.
Typickým orgánem
ochrany spotřebitele v soukromoprávní úpravě
je tedy soud. Pro realizaci ochrany při porušení práva
je nezbytné, aby se subjekt sám domáhal nápravy
a ochrana, která se zde uplatňuje, je ochranou následnou.
Veřejnoprávní úprava umožňuje sankcionovat
porušení práv a povinností bez
konkrétního jednání spotřebitele,
nastupuje obvykle z vůle státního orgánu,
prostřednictvím správního řízení.
Veřejnoprávní ochrana kombinuje jak ochranu následnou
(pokuty), tak ochranu preventivní (pozastavení
živnostenského oprávnění, zákaz prodeje).
Oproti soudnímu řízení je řízení
před správními orgány nesporně rychlejší
a pružnější.
Mezi obecné
prameny ochrany spotřebitele v České republice řadíme
dle právní síly ústavní zákon
č. 1/1993 Sb, Ústava České republiky, ve znění
pozdějších předpisů (dále je „Ústava“)
a usnesení předsednictva ČNR č. 2/1993 Sb., o vyhlášení
Listiny základních práv a svobod, ve znění
ústavního zákona č. 162/1998 Sb., kterým se mění Listina základních práv a svobod
(dále jen „Listina“). V těchto právních
předpisech nalezneme obecné koncepce ochrany spotřebitele,
např. čl. 2 odst. 4 Ústavy stanoví, že každý
občan může činit, co není zákonem zakázáno
a nikdo nesmí být nucen činit, co zákon
neukládá. Listina se této problematiky
dotýká např. ve svých ustanoveních čl. 17
odst. 1 – právo na informace, čl. 31 – právo na ochranu zdraví, čl. 35 – právo na příznivé
životní prostředí atd.
Zaměříme-li se na
konkrétní hmotněprávní úpravu
v českém právním řádu, pak
soukromoprávní ochranu spotřebitele nalezneme zejména
v zákoně č. 40/1964 Sb., občanském zákoníku
a dále v zákoně č. 513/1991 Sb., obchodním
zákoníku - §44 a násl. – regulace
nekalé soutěže.
Do
veřejnoprávní ochrany spotřebitele spadá velké
množství právních předpisů.
Stejně tak na úrovni
Evropských společenství můžeme odlišovat
soukromoprávní ochranu spotřebitele = ochranu osobních
zájmů (některé typické smlouvy) a veřejnoprávní
= ochranu obecných zájmů (ochrana zdraví a bezpečnosti spotřebitele). Protože stěžejní zásadou
soukromoprávní úpravy je formální
rovnost subjektů a ochrana spotřebitele jako subjektu s nevýhodnějším
postavením tkví v jeho favorizaci, byla ochrana
spotřebitele nejprve doménou práva veřejného.
Evropské právo se však ve svých
směrnicích, kterými je převážně tato
problematika upravena, zaměřuje přímo na smluvní
vztahy, do nichž vstupuje spotřebitel. Tento přístup lze
charakterizovat jako soukromoprávní ochranu, protože
ochrana se týká konkrétních smluvních
vztahů, prostředky nápravy disponuje spotřebitel osobně.
Takový přístup byl umožněn změnou pojetí
soukromého práva, a to prosazováním
faktické rovnosti oproti rovnosti formální.
2. Ochrana spotřebitele v EU
Rámcovým
ustanovením spotřebitelské problematiky je čl. 153
(dříve 129a) Smlouvy o založení ES (dále jen
„SES“). Je velmi obecné a pro spotřebitele z něj
nevyplývají žádná konkrétní
oprávnění. Je třeba podotknout, že prvotním
cílem Společenství bylo zejména vytvoření
a regulace společného trhu, hospodářské a měnové
unie a jako takové se tedy orientovalo spíše na výrobu, než spotřebu. Nicméně postupem času rozdílnost
úprav ochrany spotřebitele v jednotlivých
členských státech vedla k překážkám na trhu a bylo nutné se jí věnovat i na komunitární
úrovni. Čl. 153 odst. 1 SES stanoví, že k podpoře
zájmů spotřebitelů a k zajištění vysoké
úrovně ochrany spotřebitele přispívá
Společenství k ochraně zdraví, bezpečnosti
a hospodářských zájmů spotřebitelů, jakož
i k podpoře jejich práva na informace, vzdělávání
a práva sdružovat se k ochraně svých zájmů.
Vysoké úrovně ochrany spotřebitele je dosahováno
přijímáním opatření podle čl. 95 SES
v souvislosti s vytvářením vnitřního
trhu a prováděním opatření, jež sledují
politiku jednotlivých členských států, event. ji
podporují a doplňují. Dále čl. 153 SES ve svém
pátém odstavci zdůrazňuje zmíněný princip
minimálních standardů, kdy má členský
stát možnost ponechat si či přijmout přísnější
ochranná opatření. Meze tohoto principu jsou dány
slučitelností opatření se SES a musí být
členským státem oznámeny Evropské komisi.
Článek
153 SES tedy předpokládá přijímání
harmonizačních směrnic (viz výše), které
budou dále upravovat jednotlivé instituty ochrany
spotřebitele. Nicméně tato problematika, ač v ní
směrnice skutečně převažují, je upravena v menší
míře i nařízeními. Nutno ještě dodat, že
některé směrnice byly přijaty ještě dříve, než
došlo k včlenění článku 153 do SES. Jako
taková je úprava ochrany spotřebitele na úrovni
ES ale stále nekompletní a vyžaduje větší
míru pozornosti.
Právní
úpravu Společenství v oblasti ochrany spotřebitele
lze rozdělit do dvou hlavních oblastí:
Ochrana zdraví
a bezpečnosti spotřebitele,
Ochrana hospodářských
zájmů spotřebitele, zvláštní
problematika spotřebitelských smluv, informovanost a procesní
ochrana spotřebitele.
3. Ochrana spotřebitele v ČR
Lze říci, že úprava
ochrany spotřebitele v České republice poněkud postrádá
jednotnou koncepci, směrnice jsou transponovány do velkého
množství právních předpisů (viz výše)
a mnohdy bez dostatečného vyvarování se chyb.
5. listopadu
2003 byla v rámci procesu přistoupení České
republiky do EU vydána Evropskou komisí Celková
hodnotící zpráva o přípravách ČR na členství.
Kapitola týkající se ochrany spotřebitele
hodnotí kladně implementaci právních předpisů,
nicméně se zde objevuje ještě řada podnětů k dalšímu
vylepšování. Zejména co se týče
zapojení spotřebitelských organizací do norem
bezpečnosti výrobků, dále také zvyšování
právního povědomí spotřebitelů. V oblasti
informovanosti spotřebitelů se však jedná o dlouhodobější proces. Je zde totiž nutná
aktivita i ze strany samotného spotřebitele.
Ministerstvo
průmyslu a obchodu České republiky vydalo v roce 2005
publikaci Česká republika jako člen EU – vyhodnocení
ročního členství ČR v EU z pohledu MPO.
Kapitola 8 je věnována ochraně spotřebitele. Publikace
v oblasti ochrany zdraví a bezpečnosti spotřebitele
vyzdvihuje zákon č. 102/2001 Sb., o obecné bezpečnosti
výrobků, ve znění pozdějších předpisů,
jež sjednotil do té doby nejednotnou a roztříštěnou
právní úpravu bezpečnosti výrobků a jasně
stanovil pravidlo, že na trh lze dodávat jen výrobky
bezpečné. Dále mj. stanovil výrobcům oznamovací
povinnost státním institucím a občanům v případě
zjištění nebezpečnosti svého výrobku.
V oblasti ochrany ekonomických zájmů publikace
zmiňuje novou úpravu podomního prodeje,
prodeje na dálku
a timesharingu,
rovněž i změny v oblasti odpovědnosti za vady
(dvouletá záruční lhůta apod.). Předmětná
publikace dále uvádí, že pro splnění
očekávání spotřebitele je ještě třeba
zajistit účinné vymáhání práva,
včetně odpovídající úrovně tržního
dozoru, poskytnutí srovnatelných práv, kterými
disponují spotřebitelé v členských zemích
EU.
Jednou z priorit je do budoucna i vzdělávání spotřebitele, neboť tento
musí také sám aktivně vyhledávat
informace o svých právech a jejich dodržování
důsledně vyžadovat. I přes veškerou právní
úpravu ochrany spotřebitele je vždy nutné, aby si
spotřebitel byl zejména vědom svých práv, jinak
by se veškerá snaha jej chránit minula
s účinkem.
Česká
republika přijímá na jednotlivá období
strategické plány ochrany spotřebitele, v současné
době je aktuální Koncepce ochrany spotřebitele na léta
2006 - 2010,
nicméně z této vyplývá,
že se v mnohém stále ještě musíme
snažit v této oblasti o vyrovnání se
vyspělým členským státům EU.
Mgr. Markéta Vallová