Ještě před několika lety si bylo možno postěžovat,
že česká odborná literatura právní principy či zásady
v horším případě opomíjí, v lepším případě se jimi zabývá
jen okrajově a kuse. Od té doby se situace nepochybně začala měnit
(chtělo by se říct lepšit). Mezi výsledky tohoto obratu lze řadit dvě
(takřka) tuzemské vědecké konference (v Praze
a v Piešťanech),
několik publikací a vzrůstající počet odborných článků.
Činnost
našich zejména prvoinstančních soudů však pohříchu zůstává mnohdy
stále zahalena rouškou krajního pozitivismu a právní principy pro ně
nezřídka znamenají něco, co nejde jednoduše zaškatulkovat, něco, co
není černé na bílém, a tak snad jako kdyby to ani neexistovalo.
Právní principy ale naštěstí pronikají do ústavního soudnictví, kde se uplatňují pro svůj vysoký stupeň abstrakce.
Protože
i já chci přijít se svou troškou do mlýna, hodlám se v následujících
řádcích zaobírat čtyřmi vybranými funkcemi, které zásady v právu
plní.
1. Interpretační a aplikační význam
Zásadní
a nejdiskutovanější funkce. V procesu aplikace práva je role
právních principů významná zejména při překlenování mezer v zákoně
či právu, při usměrňování výkladu právních norem či dotváření práva
soudy, při výkladu neurčitých právních pojmů a v případě hard
cases.
Základní
interpretační pravidlo obsahuje sama Ústava ve svém čl. 9 odst. 3
(souladnost výkladu s nadústavní rovinou podle čl. 9 odst. 2
Ústavy – podstatné náležitosti demokratického právního státu).
Zároveň platí imperativ ústavně konformního výkladu.
V některých
případech je soudce povinen nepoužít právní normu, která vypadá na první pohled jednoznačně a místo doslovného výkladu se přiklonit
k výkladu souladnému s příslušnými právními principy.
K této skutečnosti se několikrát vyjádřil i Ústavní soud ČR
(nález Pl. ÚS 21/96, publikovaný pod číslem 63/1997 Sb.), když
potvrdil, že „soud není absolutně vázán doslovným zněním
zákonného ustanovení, nýbrž se od něj smí odchýlit v případě,
kdy to vyžaduje ze závažných důvodů účel zákona, historie jeho
vzniku, systematická souvislost nebo některý z principů, jež
mají svůj základ v ústavně konformním právním řádu jako
významovém celku.“
V jiném
judikátu Ústavní soud ČR dovodil, že „účel a smysl zákona
nelze (…) hledat jen ve slovech a větách právního předpisu,
neboť v právním předpisu jsou a musí být vždy obsaženy i principy uznávané demokratickými právními státy.“ (IV. ÚS
275/96). Na tento nález a nález předchozí se Ústavní soud ČR následně
několikráte odvolal a potvrdil svou jednotnou judikaturu.
Principy
nejlépe poslouží při interpretaci zejména ve dvou případech (na které se zaměřím):
tam,
kde normativní úprava chybí (mezery v právu – 1.1),
tam,
kde lze aplikací standardních postupů interpretace dospět
k diametrálně odlišným řešením (hard cases – 1.2).
1.1
Mezery v právu
R.
Dworkin
tvrdí, že právo není bezespárá pavučina. Strany sporu však disponují
nárokem požadovat po soudci, aby jednal, jako kdyby bylo. Podle
Dworkinovy koncepce plyne z každého právního řádu jediné správné
rozhodnutí. Ke stejnému závěru, ale kruciálně jinými cestami,
dospívají rovněž normativisté, kteří tvrdí, že mezery jsou vyloučeny
maximou co není zakázáno, je dovoleno.
V kontinentálním
systému by však tato krajní pozice mohla v konečném důsledku
vést k odepření spravedlnosti – denegatio iustitiae.
Soudce tedy musí rozhodnout i tehdy, když mu zákon polopaticky
nepředepisuje jak.
Mezery
lze podle jejich povahy členit následujícím způsobem:
Mezery
pravé – neúplnost psaného práva může být zákonodárcem
zamýšlená, většinou ale bude nezamýšlená – některé komponenty
posuzovaného případu jsou upraveny explicitně, jiné ale nikoliv,
přičemž bez jejich právního posouzení případ jako celek prostě
rozhodnout nelze.
Mezery
nepravé – neúplnost psaného práva vyvěrá ze srovnání
s explicitní úpravou obdobných případů, tj. z pohledu
rovnosti nebo z pohledu právních principů.
Soudní
rozhodování není vždy jednoduché, neboť náš právní řád je plný mezer
– ostatně jako každý jiný. Tyto mezery lze překlenout pomocí
obdoby. Rozeznáváme dva její typy – analogia legis si
pomáhá tím, co je v zákoně obsaženo, ale je to skryto. Analogia
iuris je pak v podstatě aplikací obecných právních zásad.
1.2
Hard cases
Rozlišování na hard cases (složité případy aplikace práva) a easy cases
(jednoduché případy aplikace práva) má svůj původ v anglofonních
zemích, ale lze jej zcela spolehlivě vztáhnout i na naši právní
kulturu.
Hard
case je zpravidla kauza mající za důsledek skutečný
argumentační problém o správnosti výkladu práva, jenž nemůže být
vyřešen odkazem na nějaké jednoznačné ustanovení. Nejasnost může
vyplývat z jazykového vyjádření, ze systémového zařazení normy
nebo z výsledku, k němuž se dospěje a který může být pro
interpreta nepřijatelný – např. v tom, že je absurdní nebo
nespravedlivý.
Naopak
easy case je takový případ, kdy je právo natolik jasné,
že případ může být rozhodnut více či méně mechanickým způsobem,
aplikováním norem logicky rigorózním argumentem. Text se shoduje
s významem normy.
Je
podstatně a řádově více případů jednoduchých než složitých. Pokud by
totiž byl opak skutečností, jakákoliv realizace práva ve společnosti
by se stala téměř neuskutečnitelnou.
Obtížné
případy aplikace práva nemohou být rozhodnuty bez hodnocení dalších
standardů odlišných od právních norem, protože právní normy na aplikaci práva ve složitých případech neposkytují odpověď buď vůbec
žádnou, popřípadě nedostatečnou.
Dojde k poměřování a vážení jednotlivých standardů a teprve
potom se lze dobrat ke zdárnému cíli.
Citace:
J. Derrida
píše: „…má-li být nějaké rozhodnutí správné jakožto
spravedlivé, ′juste′, a zodpovědné, pak v pohybu,
v němž k němu dospívá, existuje-li něco takového, musí být
současně pravidlu podřízeno a být bez pravidla, musí zachovávat
zákon, a přitom do té míry zákon likvidovat či suspendovat, aby jej
pokaždé mohlo znovu nalézat, ospravedlňovat či přinejmenším jej znovu
nalézat v novém a svobodném stvrzení a potvrzení jeho principu.
Každý případ je jiný, každé rozhodnutí je odlišné a vyžaduje
absolutně jedinečnou interpretaci, kterou žádné existující a kodifikované pravidlo absolutně nemůže a nesmí garantovat. Pokud ji
naopak bezpečným způsobem garantuje, pak je soudce počítacím strojem
(i to se stává) a nelze o něm říci, že je spravedlivý,′ juste′,
svobodný a zodpovědný.“
Z pohledu
výše uvedeného se zcela přelomovým jeví navrhované ustanovení §
10 (snad) budoucího občanského zákoníku, které není po mém soudu
ničím jiným než právní reflexí problematiky mezer v právu a řešení obtížných případů aplikace práva. V návrhu § 10
stojí:
Jestliže
právní případ nelze rozhodnout pro nedostatek výslovné úpravy tohoto
zákona nebo jiného právního předpisu, posoudí se podle ustanovení,
které se týká případu co do obsahu a účelu posuzovanému případu
nejbližšímu (odstavec 1).
Není-li
takové ustanovení či zůstane-li i potom pochybné, jak právní případ
rozhodnout, posoudí se po důkladném uvážení všech jeho okolností
podle přirozených zásad právních a zvyklostí občanského života
(odst. 2).
Ustanovení,
které upravuje výjimku z obecného pravidla, lze použít jen na případy jím předvídané (odst. 3).
Není-li
možné postupovat podle odstavců 1 a 2, či trvají-li i při postupu
podle nich pochybnosti i nadále, posoudí se případ podle normy,
jakou by pro tento případ s přihlédnutím k závěrům doktríny a k
ustálené soudní praxi vytvořil sám soudce, pokud by byl zákonodárcem
(odst. 4).
Pravidla
odstavců 1 a 2 nelze použít při řešení statusových otázek (odst. 5).
Citovaná
ustanovení (inspirovaná asi § 7 ABGB) jsou pak umocněna
generálním interpretačním pravidlem, které je obsaženo v zamýšleném
§ 3 odst. 2. Ten praví, že každé ustanovení soukromého práva
lze vykládat jenom ve shodě s obecně uznanými přirozenými
právními zásadami a se zřetelem k hodnotám, které chrání. Tam,
kde se doslovné znění jednotlivého ustanovení s těmito zásadami
rozejde, musí jim ustoupit.
Principy jsou právu imanentní a principiálnost práva
plyne již ze samotného pojmu systém.
Přesto se stále setkáváme s nechutí při právní činnosti použít
cokoliv jiného, než je text zákona. To pak má ten následek, že
složité případy aplikace práva (ony hard cases) jsou
posuzovány jako případy jednoduché. Z toho ale – myslím –
nemůže nikdy vzejít nic dobrého. Je nabíledni, že aplikovat normu je
jednodušší než aplikovat princip, který vyžaduje více znalostí teorie
a více přemýšlení, ale úspěch spočívá právě v obtížnosti…
2. Význam
v normotvorném procesu
Právní
principy vytvářejí východiska de lege ferenda a stanovují
zákonodárci mantinely, ve kterých se má pohybovat. Mezi takové
principy, na něž by měl brát zákonodárce zvláštní ohled, patří
zejména princip právní jistoty (zákaz retroaktivity, ochrana nabytých
práv, předvídatelnost rozhodování podle vytvořených norem, určitá
míra stálosti norem apod.) a pro oblast soukromého práva především
zásada dispozitivity právní úpravy.
Výčet
principů, bez nichž by bylo ohroženo fungování každého právního
státu, podal L. L. Fuller ve své koncepci vnitřní morálky práva. Podle něj je předpokladem
práva – a tedy požadavkem na zákonodárce – sada principů,
které reflektují:
obecnost
práva,
řádné
vyhlašování práva,
zákaz
zpětné působnosti zákonů,
jasnost
zákonů,
eliminaci
rozporů v zákonech,
zákaz
požadování nemožného,
poměrnou
stálost práva v čase.
Vychýlí-li se normotvůrce z požadavků, které na něj kladou principy
právního státu a jiné ústavní principy, pak nastává okamžik pro zásah
Ústavního soudu ČR, který jediný je oprávněn takto vadné normy
zrušit.
3. Integrující
význam
Pro
uznání existence samostatnosti právního odvětví je třeba, aby byla
naplněna tzv. odvětvotvorná kriteria.
Mezi ně se obvykle řadí samostatnost a zřetelnost předmětu právní
úpravy, příslušná metoda právní regulace, vnitřní i vnější
systematika a konečně i společenská a akademická akceptace daného
odvětví.
Každé
právní odvětví by mělo být schopno si vytvořit vlastní systematiku
zásad. Odvětvové právní zásady mají pro dané odvětví pojící charakter
a „drží“ jeho normy pohromadě navzájem i pohromadě
s normami celého právního řádu.
4. Pedagogický
význam
Se
zájmem hledělo na problematiku právních principů již římské právo,
základ dnešní evropské právní kultury. Hlavním důvodem, proč se v římském právu setkáváme s rozličnými zásadami a maximami
je ten, že římští právníci byli univerzálními juristy.
Působili totiž nejen jako právní praktici, teoretici a pedagogové,
ale rovněž se mnozí z nich věnovali krásné literatuře. Jejich
úvahy se pak často týkaly vztahu ius civile k zásadám
slušnosti a přirozeného práva.
Tento
multispektrální nadhled je po mém soudu esenciálně nutný i dnes.
Profesionálně zdeformovaný právník se může snáze stát právním
fanatikem. Každý systém má své zásady a jurista, který pozná principy
i jiného systému než práva, bude zcela jistě přístupnější a otevřenější.
Společenské
vztahy budou do budoucna stále více diverzifikovány, což bude klást
vysoké nároky na pouhou základní orientaci v nich. Tento vývoj
povede k stále většímu zohledňování systémové metody výuky,
z obsahu bude nezbytné zdůraznit hodnotovou sféru –
principy.
Významnými
mezníky na této cestě bude překonání „katedrového resortismu“
a značné omezení nadbytečné kumulace dat při výuce – jakéhosi
dataismu, který je však v konečném důsledku spíše dadaismem.
Právo
je nejpřístupněji seznatelné právě skrze své principy. Ten, kdo je
nezná, nepoznal ani o platný právní řád a jeho smysl.
Mgr. Filip Rigel