V současné době je připravován text nového občanského zákoníku, který
bude znamenat zásadní změnu civilního práva u nás, a z toho plynoucí
nezbytnost zvyknout si na některá nová ustanovení a nové právní
poměry, na které jsme dosud nebyli zvyklí. Problematika úpravy
velkých a zásadních právních předpisů, jakými jsou kodexy civilního
nebo trestního práva spočívá v tom, že tyto zákony by měly platit po
dlouhou dobu bez potřeby stálých novelizací, reagujících na změny
společenských podmínek, a na straně druhé musí vycházet ze společenské reality, odpovídat jí a nesnažit se formovat realitu
podle záměrů zákonodárce. To platí i o uvažovaných
změnách, které se dotknou nájmu bytu.
I návrh nového občanského zákoníku zachovává obsáhlou kapitolu nazvanou
"Zvláštní ustanovení o nájmu obydlí " (§§ 1890 -
2005), a poněkud tak zpochybňuje současnou iniciativu jednoho ze senátů Městského soudu v Praze, který požaduje, aby Ústavní soud
zrušil v současně platném občanském zákoníku právě kapitolu týkající se zvláštních ustanovení o nájmu bytu, a podmínky nájmu bytů by se řídily obecnými ustanoveními o nájmu. To ovšem s ohledem na zásadní
odlišnost nájmu bytů od nájmu jiných movitých i nemovitých věcí není
možné.
Zásadní
změnou je skutečnost, že návrh zcela vypouští povinnost pronajímatele
plynoucí z dnešního § 712 obč. zák., totiž povinnost
pronajímatele za určitých okolností opatřit nájemci náhradní byt. S náhradními byty se prostě nepočítá a má být zřejmě věcí každého
občana, jak si jiný byt opatří. O náhradním bydlení je zmínka pouze
v ustanoveních týkajících se úpravy bydlení rozvedených manželů, ale
ani zde tento pojem definován není. Jak by taková zákonná úprava
odpovídala dnešnímu rozsahu finančně dostupné nabídky bytů a zda
taková úprava spíše nepředznamenává budoucí tušený, mnohými
očekávaný, ale dosud jen v optimistických snech existující stav, kdy finačně dostupných bytů
bude dostatek, ponechávám na posouzení čtenáře…
Návrh
nového zákona odlišuje, na rozdíl od dnešní právní úpravy, "byt"
a "obydlí"(čímž je míněn nájem celého
domu). Dává sice v celé řadě ustanovení přednost smluvním ujednání
účastníků nájemních vztahů, výslovně však stanoví, že "nemá
ujednání stran, podle něhož by práva a povinnosti nájemce byly méně
výhodné, než jak vyplývají z tohoto zákona, účinky. Výhody pro
nájemce návrh zákona nevylučuje. Obecně pak lze konstatovat, že návrh
zákona obsahuje mnohem podrobnější a tím tedy i mnohem složitější
právní úpravu nájemních vztahů, která se ještě více blíží
"advokátnímu" zákonu, tedy zákonu, ve kterém se laik vyzná
jen obtížně. Obsahuje totiž - na rozdíl od dosavadní právní úpravy
- celou řadu termínů vyžadujících výklad a znalost judikatury -
dobrá víra, rodinná domácnost, rozhodnutí soudu podle okolností
případu, úplata srovnatelná s nájemným v místě bydliště, poměry
přiměřené poměrům manžela, náhradní bydlení, způsob náhrady za ztrátu práva, spravedlivě žádat, aby bývalý manžel byt opustil,
námitky proti výpovědi apod. - kterou jen obtížně bude správně
vykládat a ve sporu efektivně užívat ten, kdo se této oblasti práva
nevěnuje…
Obdobně,
jako je tomu dnes, se předpokládá uzavření písemné nájemní smlouvy s tím ovšem, že autoři návrhu zjevně dávají přednost uzavírání nájemní
smlouvy na dobu určitou (alternativy dvou, tří, pěti let), což ovšem
stabilitě rodinného života bezpochyby napomoci nemůže. Že to je
výhodné pro pronajímatele, je nesporné…
Byt
musí být způsobilý k nastěhování i k bydlení a pronajímatel musí
odstranit závady, které nájemci brání v "obvyklém bydlení"
. V tom se návrh od dosavadní právní úpravy neodlišuje. Kuriosní je
však ustanovení, které zbavuje pronajímatele povinnosti odstranit
závady v bytě, pokud by "musel vynaložit nepřiměřené
náklady nebo způsobit si nepřiměřené obtíže". Že budou
nepřiměřené obtíže způsobeny nájemci, je asi lhostejné, ale co. Podle
představ autorů zákona může, patrně, odejít jinam…
Mnohem přesněji je v návrhu upravena problematika nájemného. Má být smluveno pevnou
částkou a splatné měsíčně nebo čtvrtletně. Účastníci si mohou
ujednat služby, které bude pronajímatel zajišťovat a dohodnout si
náhradu, kterou bude nájemce hradit. Návrh zákona však výslovně
stanoví a vyjmenovává služby, které pronajímatel zajišťuje
obligatorně, a to v podstatě ve stejném rozsahu, v jakém byly
stanoveny v ,Ústavním soudem zbytečně zrušené, vyhlášce č. 176/1993
Sb.
Pokud
jde o výší nájemného, pak návrh zákona předpokládá existenci
nájemného v místě obvyklého ( Neujednají-li si strany výši
nájemného, má pronajímatel právo žádat nájemné v takové výši, jaká je
obvyklá v den uzavření nájemní smlouvy…), i když způsob,
jakým se takové nájemné stanoví, není v zákoně,
a dosud ani v jiném právním předpise, uveden. Návrh zákona, žel, se neubírá směrem k německé zákonné úpravě, podle které pronajímatel
nesmí požadovat jiné nájemné, než je v místě obvyklé, jinak se dopouští trestného činu lichvy a nájemní smlouva může být soudem
zrušena. Pak ovšem - pokud pronajímatel může požadovat jakékoliv
nájemné ("neujednají-li si strany" něco jiného…) -
bude ustanovení o nájemném v místě obvyklém v praxi patrně bez
významu.
Na
druhé straně ovšem návrh zákona předpokládá možnost snížení patrně
i dohodnutého nájemného, když stanoví, že trval-li nájem
alespoň tři roky od poslední změny výše nájemného, má každá ze stran právo žádat, aby nájemné bylo bez výpovědi nájmu určeno v takové výši, jaká je ke dni určení obvyklá v případě nového nájmu
obdobného bytu za obdobných smluvních podmínek.Nedojde-li
k dohodě, může o výši nájemného rozhodnout soud. Že
budou mít pronajímatelé snahu uzavírat nájemní smlouvu na dobu kratší
než tři roky, aby znemožnili využití této zákonné možnosti nájemcem
v případě poklesu obvyklých nájmů, je zřejmé
Nově
je stanovena užitečná možnost požadovat kauci, tedy jistotu na budoucí dluhy nebo vzniklé závazky nájemce s tím ovšem, že její
výše nesmí přesáhnou šestinásobek měsíčního nájemného a záloh na služby.
Pokud
jde o práva a povinnosti, je nově stanoveno, že nájemce užívá byt
v souladu s nájemní smlouvou. Konečně se tak
zbavíme nesmyslného "kolaudačního určení" a nebude nic
bránit tomu, aby (alespoň pokud jde o zákon) aby byly byty užívány
např. i k specifickým druhům "podnikání", které nezatěžuje
dům a neruší ostatní nájemce v jejich právech. Nově se stanoví
povinnost nájemce dodržovat po dobu nájmu obvyklá domovní pravidla
a rozumné pokyny pronajímatele pro zachování obvyklého náležitého
pořádku. Meze pro výklad takovýchto ustanovení patrně neexistují,
stejně tak jako představa o tom, jak si někteří specifičtí
pronajímatelé tato ustanovení budou vykládat…
Autoři
zákona věnovali zvláštní ustanovení chovu zvířat v bytě. Stanoví se totiž, že nájemce má právo chovat v bytě zvíře, má-li pro to dobrý
důvod a chování zvířete nemá za následek obtíže pro pronajímatele
nebo ostatní nájemce nebo obyvatele bytu nebo domu, a to i přesto, že
pronajímatel chování zvířat v domě zakázal. To je logické
ustanovení, neboť ukládat práva a povinnosti může jen zákon,
nikoliv pronajímatel. Takové omezení může být jen obsahem smlouvy.
Pokud se ale nájemce a pronajímatel ve smlouvě dohodli na tom, že
chování zvířat v domě je nepřípustné, může soud takové ujednání
zrušit, nelze-li pro změnu poměrů dodržení ujednání po nájemci
spravedlivě žádat. Jde jistě o pozoruhodné ustanovení. Možnost
prokazovat existenci "dobrého důvodu" např. pro chov
křečka džungarského, pro který nelze spravedlivě na nájemci
požadovat, aby smluvní ustanovení o zákazu chovu zvířat v bytě
dodržoval, každého advokáta jistě potěší…
Společné
bydlení manželů v bytě a zánik společného bydlení po rozvodu
manželství, upravují nově ustanovení rodinného práva, které je ovšem
také součástí nového občanského zákoníku. Společný nájem manželů
vzniká jen k bytu, ve kterém se nalézá společná domácnost
manželů bez ohledu na to, s kým byla nájemní smlouva uzavřena a bez ohledu na to, že každý z manželů může být dále nájemcem i jiného
bytu, ke kterému společný nájem bytu manželů nevznikne, stejně tak,
jako může patrně být více bytů, ve kterých se bude rodinná
domácnost manželů nalézat. Jde o poměrně složitá ustanovení a stejně
složitá jsou ustanovení rodinného práva, která nově určují osud
bydlení bývalých manželů po zániku manželství rozvodem. Nejde zde o žádné zásadní změny, spíše o precizní ustanovení týkající se různých
situací, které mohou při řešení této problematiky nastat. Rozhodně
jde o změny potřebné a užitečné.
Následky
smrti nájemce jsou řešeny obdobně jako v dnes platném občanském
zákoníku v souvislosti s problematikou přechodu nájmu. Pokud jde o členy domácnosti nájemce, pak návrh zákona obsahuje ustanovení,
podle kterého by, kromě manželky a nezletilých dětí, mohl nájemce
přizvat ke společnému bydlení další členy své rodiny ( zletilé děti,
rodiče, sourozence apod.) pouze se souhlasem pronajímatele!
Nepochopitelné: souhlas panstva s přistěhováním byl zapotřebí
naposledy někdy ve středověku…Neexistuje žádný rozumný důvod
proto, aby nájemce neměl mít právo přizvat ke společnému bydlení své
staré rodiče, rozvedené zletilé dítě apod., přičemž tím práva
pronajímatele nemohou být nikterak dotčena, zejména pokud jsou v návrhu zákona precizněji upraveny podmínky přechodu nájmu.Po smrti
nájemce by totiž mohl nájem bytu přejít na manželku a děti nájemce, na další příbuzné pak pokud ním žili alespoň šest měsíců před jeho
smrtí a u jiných osob má být zapotřebí společné hospodaření alespoň
po dobu dvou let.
Zatímco
u podnájmů ponechává návrh nového občanského zákoníku, podle mého
názoru již poněkud nepraktickou, podmínku písemného souhlasu
pronajímatele (proč by nájemce, který zůstal sám ve velkém bytě
nemohl, za přesně zákonem stanovených podmínek, přibrat do bytu
podnájemce i bez takového souhlasu ?), zavádí se nový institut
dočasné přenechání bytu jeho nájemcem jinému, podle kterého by
nájemce mohl byt, v souvislosti se svým dočasným bydlením jinde,
přenechat do užívání jinému, a to na dobu určitou. Tento dočasný
nájemce a nájemce bytu jsou vůči pronajímateli zavázáni
společně a nerozdílně a souhlasu pronajímatele k takovému
přenechání bytu není - kupodivu - zapotřebí. Jde jistě o praktické a potřebné ustanovení, neboť dočasná delší nepřítomnosti nájemců v bytě v souvislosti s prací, studiem nebo z jiných důvodů mimo byt
jsou stále častější, ale návrh patrně nadšený souhlas pronajímatelů
nezíská…
Podstatné
změny se týkají výpovědi z nájmu bytu. Oproti dnešním osmi
výpovědním důvodům počítá návrh zákona pouze se čtyřmi. Půjde o potřebu majitele, nezbytnost vyklizení bytu z veřejného zájmu, hrubé
porušení povinnosti nájemce a obecný objektivní důvod pro vypovězení
nájemce. Písemná výpověď bude muset být nájemci doručena a ten bude
mít možnost vznést proti ní námitky, čímž výpověď zanikne, ledaže
pronajímatel v tříměsíční lhůtě navrhne, aby o oprávněnosti výpovědi rozhodl soud. Poněkud složité, není-liž
pravda? Kromě výpovědi v dnes obvyklé tříměsíční výpovědní lhůtě
zavádí návrh zákona nově i výpověď bez výpovědní
lhůty s povinností byt vyklidit byt bez zbytečného odkladu,
poruší-li nájemce zvlášť závažným způsobem svou povinnost.
Podstatné zhoršení
podmínek nájmu předpokládá návrh zákona u služebních bytů. Zde končí
nájem spolu s výkonem práce a nájemce musí byt vyklidit
v tříměsíční výpovědní lhůtě - samozřejmě bez jakékoliv
náhrady. Jen pokud nájemce takového bytu ukončí práci pro
pronajímatele "ze zdravotních důvodů nebo proto, že nájemce
odchází do důchodu", pamatuje zákon na takový případ významným
dobrodiním: v takovém případě musí důchodce nebo nemocný člověk
vyklidit byt nejdéle do šesti měsíců ! Nepříznivé a těžko
řešitelné situace a důsledky takového zákonného ustanovení (pokud by
bylo přijato), si lze snadno představit, i když
zájem pronajímatele, aby služební byt byl užíván těmi, kteří pro něho
budou práce vykonávat, je nezpochybnitelný a půjde jen o zvážení
priorit.
Návrh
občanského zákoníku obsahujíce samozřejmě celou řadu i dalších, možno
říci praktických ustanovení, která se dotýkají nájmů bytů, jako je
právo odepřít placení nájemného v případě, že pronajímatel neprovede
nezbytné opravy, nezbytnost vyúčtování vložených investic provedených
nájemcem v bytě se souhlasem pronajímatele, podrobnosti o účtování
služeb spojených s bydlením, zánik nájmu opuštěním bytu, pokračování
v nájemní smlouvě uzavřené na dobu určitou, pokud není nájemce ve stanovené lhůtě k opuštění bytu vyzván apod.
Návrh
zákona ovšem není ani zdaleka hotov a konečný návrh je teprve
zpracováván. O definitivní podobě tohoto zákona, jako o mnohém jiném,
pak budou rozhodovat výsledky voleb v příštím roce…
JUDr. Stanislav Křeček, poslanec za ČSSD a předseda Sdružení nájemníků