V České republice jsme si dosud tak zcela nezvykli na to, že rozhodnutí
soudů, tím spíše soudu Ústavního, by bylo možné posuzovat kriticky,
nebo zvažovat jejich reálnost v současných podmínkách, ve kterých se společnost a stát nachází. Pravomocná rozhodnutí kteréhokoliv soudu a zvláště pak soudu Ústavního, si zaslouží plného respektu, avšak tím
jistě v žádném případě není vyloučena úvaha nad důsledky takových
rozhodnutí, resp. úvaha nad tím, zda rozhodnutí, byť pravomocná a vyslovená institucí hodnou respektu, obsahují i ohled nejen k právům,
která jsou jím dotčena, ale i k právům jiným a jiných.
Ale zejména:
zda rozhodnutí soudů, a soudu Ústavního především, přispívají ke kultivaci právního vědomí, k obecné akceptaci práva.
Takovým rozhodnutím, nad kterým je taková úvaha zcela na místě, je bezpochyby
nedávno publikovaný nález Ústavního soudu zn. IV. ÚS 542/02 ze dne
23.9.2004. Nález vzbudil, zejména mezi soukromými pronajímateli bytů,
značnou pozornost, neboť se dotýká jedné ze základních náležitostí
přiměřeného, tj. rovnocenného náhradního bytu, který je pronajímatel, na základě výpovědi a soudního rozhodnutí, povinen nájemci
poskytnout. Dosud se v celku konstantní judikatura shodovala v tom,
že rovnocennost takového bytu se odvozuje nejen od počtu místností,
vybavení bytu (tedy toho co se, podle již zrušených právních
předpisů, nazývalo "kategorií"), trvání nájmu na dobu
neurčitou, ale, a to zejména, od výše nájemného a poplatků za služby
spojené s bydlením.
Nyní
však, ve shora uvedeném nálezu, Ústavní soud vyslovil právní názor,
který je s uvedenou dosavadní judikaturu v zásadním rozporu: Výše
nájemného sice má význam při posuzování adekvátnosti bytové náhrady,
avšak jen v tom smyslu, že musí odpovídat obvyklé ceně nájmu v daném
místě a čase. Nelze proto za srovnatelnou považovat takovou výši
nájemného, která přežívá z doby, kdy platila protiústavní regulace
nájemného.
Důvody,
které soud k takovému právnímu názoru vedly, jsou jistě z části
pochopitelné. Přetrvává totiž stav, kdy pronajímatel, který má
povinnost opatřit vyklizovanému nájemci náhradní byt jestliže nájemce
bydlí v bytě, ve kterém platí dosud tzv. regulované nájemné, nemá
prakticky žádnou možnost takový byt opatřit, neboť při uzavírání nové
nájemní smlouvy již řádná regulace nájmů neplatí. Správně proto
konstatuje Ústavní soud ve zmiňovaném nálezu, že : Restriktivním
výkladem pojmu "zásadní rovnocennost", za situace, kdy je v místních podmínkách obtížné či nemožné takový přiměřený náhradní byt
zajistit, by totiž došlo k faktickému "vyprázdnění"
pronajímatelova práva dát nájemci výpověď.
Proti
tomu lze sotva co namítat. Problém však spočívá jednak v tom,
zda shora uvedený právní názor je vůbec reálný a v praxi
realizovatelný a dále pak v tom, zda zabráněním jednomu "vyprázdnění"
(pronajímatelova práva dát výpověď) nevyprázdníme právo jiné, totiž
nejen sociální právo na bydlení, k jehož respektu je Česká republika
vázána mnoha mezinárodními smlouvami a dohodami, ke kterým se ve
svých nálezech výslovně hlásí i Ústavní soud, ale zejména a především, samotné právo nájemce na poskytnutí „zásadně
rovnocenného náhradního bytu“ (§ 712 odst. 1 obč. zák.).
Pochybnost
o praktické realizovatelnosti tohoto právního názoru, tedy
pochybnosti o jeho zásadním vlivu na rozhodovací praxi soudů, plyne
především z pochybnosti nad použitým termínem " obvyklá cena
nájmu v daném místě a čase". Zde se soud pouští na onen
příslovečný tenký led. Od vyslovování právních názorů a stanovisek
přehází soud do úvah nad ekonomickými skutečnostmi, jejichž znalost
mu není vlastní.
Náš
právní řád tento termín - nájemné v místě obvyklé - nedefinuje a nezná. Co měl vlastně Ústavní soud vlastně na mysli? Jistě nikoliv
tzv. tržní nájemné, tedy částky, které za bydlení požadují
pronajímatelé od budoucích nájemců, kterým, chtějí-li bydlet, nezbývá
než ji zaplatit. Na mnoha místech i tohoto nálezu konstatuje Ústavní
soud, že trh s byty je deformovaný, hovoří se zde o deformaci trhu s byty způsobené "dlouhodobým neřešením problémů" apod. Jistě
nelze předpokládat, že by právě ceny dosahované na tomto deformovaném
trhu považoval Ústavní soud za ony ceny "obvyklé".
Jsou
snad takovými cenami ceny podle přílohy č.17, vyhlášky č. 540/2002
Sb.? Kdo by pak stanovil míru opotřebení, jehož výše je zde
obligatorní nezbytností? Bude míra kapitalizace 3,4, 5 nebo více
procent a kdo o této výši rozhodne? Bude soud vycházet z "nabídkové"
ceny realitních kanceláří, které se snaží získat maximální zisk?
Pokud by se nájemné mělo řídit "odhadní cenou", jednalo by se o cenu výnosovou nebo porovnávací? A změní se každý soud, který
bude náležitosti náhradního bytu posuzovat, v jakýsi "cenový
úřad", stanovící "obvyklou" cenu nájemného podle dosud
neznámých kriterií? Otázek bez odpovědi je více než dost na to, že
jde o problém, který se dotýká tisíců lidí a který soudy řeší
prakticky každodenně.
Jistě:
existuje dnes u nás stav, kdy soud stanoví, že uživatel bytu je
povinen platit vlastníkovi "obvyklou tržní cenu", tedy
takovou částku, kterou by vlastník bytu mohl obdržet, kdyby byt na volném trhu pronajal. Ale zde se jedná o tzv. "civilní sankci",
jakýsi "trest" tomu, kdo zcela neoprávněně byt užívá,
ačkoliv nikdy právo jej užívat neměl, nebo mu takové právo dávno
zaniklo. Zde je takový postup zcela na místě, ale je možné a spravedlivé stejný postup použít proti těm, kteří ničeho nezavinili,
byt užívají řádně, jen mají právo na náhradní byt? Jistě nikoliv.
K těmto otázkám pak bezpochyby přibude i pochybnost o tom, co vlastně
měl Ústavní soud na mysli, pokud užívá pojem "nájemné".
Jedná se jen o nájemné ve smyslu občanského zákoníku - tedy o odměnu
pronajímatele za přenechání věci nájemci do užívání - nebo i o platby za služby, bez kterých nelze předmět nájmu vůbec užívat a které se u nás, na rozdíl od zbytku Evropy, do nájmu nepočítají a účtují se nájemcům zvlášť? Dosud totiž soudy zvažovaly nejen výši onoho čistého
nájemného, ale výši celkových nákladů na bydlení, což je ovšem něco
zcela jiného. "Čistý" nájem dnes představuje pouze asi
jednu třetinu celkových nákladů na bydlení.
Druhým
vážným problémem pak je problematika oné "vyprázdněnosti",
tedy sociální rozměr problému, který žádný soud, a to ani soud
Ústavní, nesmí ignorovat. Nebudujeme novou společnost na oné
příslovečné "zelené louce" a není možné, ani ve jménu
jakýchkoliv ústavních práv, přehlížet reálný, především sociální,
stav společnosti a jejích jednotlivých členů! Za situace, kdy důchody
u nás představují sotva 40% reálné mzdy, kdy dvě třetiny občanů
pobírají méně než průměrný příjem, nelze připustit, aby právo nájemce na náhradní byt bylo jednoduše likvidováno tím, že mu bude nabídnut
náhradní byt, ve kterém je požadováno nájemné zcela zjevně
přesahující jeho nejen reálné možnosti, ale i celkový příjem. Nejde
zdaleka o teoretický problém: manželům, kteří oba pobírají průměrný
důchod ( tedy celkem něco kolem 15.000.-Kč) a kteří dnes za bydlení ve zcela přiměřeném bytě, za jehož užívání platí celkové náklady na bydlení kolem 5.000.-Kč, nemůže být spravedlivě nabízen náhradní byt, ve kterém je požadováno nájemné 12.000 - 15.000 Kč, což dnes zcela
běžně na trhu, který je odpůrci regulace nájemného považován za pokřivený (alespoň v Praze) pronajímatelé - a žel i obce - od nových
nájemců požadují. Sotva by mohlo být považováno za spravedlivé a zejména za ústavně konformní, kdyby důchodkyni s příjmem 7.000.-Kč,
která "za bydlení" dnes vydá měsíčně 6.000:-Kč - její
případ byl na sklonku minulého roku publikován televizí Prima - byl
"nabídnut" náhradní byt s nájmem/nákladem na bydlení ve výši 10 - 12.000.-Kč. Žádný obecný soud, který musí respektovat
ustanovení § 3 , odst. 1 obč. zák. , totiž zásadu, že výkon práv
a povinností nesmí být v rozporu s dobrými mravy, by nemohl takto
rozhodnout.
Ale, máme-li zvažovat i druhou stranu problému, jaký jiný náhradní byt, za současné situace v bydlení u nás, může pronajímatel legálně opatřit ? Lze však tento
zcela zjevný střet dvou, bezpochyby legitimních práv, řešit tak, že
bude dán průchod realizaci jen práva jediného, bez ohledu na právo
jiné? Lze v současné době a za současné ekonomické, legislativní a sociální situace ve společnosti, řešit problematiku bydlení ráznou
metodou utínajícího se mistra tesaře?
Vždyť
ohledy na sociální situaci nájemců, omezení práv vlastníků bytů a regulace nájemného v té či oné formě, není ničím, co by se příčilo
právním řádům demokratické Evropy. Článek 1 Protokolu č. 1 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod stanoví, že každý má právo
pokojně užívat svůj majetek, ale současně je zde stanoveno, že to "
nebrání právu států přijímat zákony, které považují za nezbytné, aby
upravily užívání majetku v souladu s obecným zájmem…".
Vždyť i např. ve Švýcarsku, kde se příjem a důchody tamnějších občanů
v žádném směru nemohou rovnat s našimi, existovala volná tvorba
nájemného ve všech nájemních bytech - po které tolik touží soukromí
pronajímatelé a některé pravicové strany u nás - jen od prosince 1970 do července 1972. Na základě referenda byla vláda nucena zde obnovit
regulaci nájemného a ta - v bohatém Švýcarsku! - trvá dodnes! A zdejší soudy rozhodují tak, že "princip nákladového nájemného
znamená, že pronajímatel musí prokázat, že stanované nájemné slouží ke krytí jeho nákladů. Je vyloučeno požadovat vyšší výnos než takový,
který představuje rozumný kapitálový úrok". Švýcarský občanský
zákoník pak v odst. 296 stanoví: "Nájemné je zneužitelné, pokud se jedná o nadměrný výnos z pronájmu, nebo pokud se jedná o zřetelně
nadhodnocenou kupní cenu".
V Německu, kde
existuje silný sektor sociálního bydlení, který slouží rodinám s nízkými příjmy, může se i nájemce bytu, kde nájemné není žádným
právním předpisem regulováno, obrátit na soud, aby ten posoudil, zda
výše nájemného nedává pronajímateli neadekvátně vysoký výnos z pronájmu a požadovat, aby soud nájemné snížil. Nájemní smlouva může
být soudem z tohoto důvodu i prohlášena za nemorální a zrušena. Nejde
snad o mnohem reálnější, protože sociálně citlivější, právní
skutečnosti, než je nález Ústavního soudu, o kterém se zde zmiňuji?
Samozřejmě:
je zcela nezbytné provést takovou zákonnou úpravu stávajících poměrů
v nájemním bydlení, která odstraní dnešní stav, kdy rigidní regulace
nájemného zcela ztratila svoji sociální funkci. Ale to v žádném
případě neznamená, že bychom mohli přehlížet, že "bydlení slouží
k uspokojování jedné z nejzákladnějších lidských potřeb" (což -
díky Bohu - konstatuje i ve zmiňovaném nálezu Ústavní soud) za situace, kdy bydlení sociálně slabých a nízkopříjmových skupin
obyvatel u nás není - na rozdíl od téměř všech evropských států -
nikterak zajištěno. Tuto situaci však musí řešit zákonodárný orgán,
jehož kompetenci žádný soud nahradit nemůže.
Nález
Ústavního soudu, se kterým si zde opovážlivě dovoluji polemizovat,
bezpochyby bude respektován ve své výrokové části, tj. tam, kde tento
soud zrušil rozsudek Krajského soudu v Brně. Důvody tohoto
zrušujícího rozhodnutí však, jak se ve vší skromnosti domnívám,
nebudou mít na rozhodování obecných soudů takový vliv, jaký bychom od nálezu Ústavního soudu mohli právem očekávat. A o vlivu na právní
vědomí občanů raději nebudiž hovořeno vůbec…
Autor: JUDr. Stanislav Křeček