Během posledních několika let se s úmyslným cenovým znevýhodňování
cizinců, resp. osob nehovořících plynně česky, v rámci poskytování
služeb (či prodeje výrobků) setkal snad již každý. Tento článek se snaží
toto jednání zasadit do kontextu právního řádu ČR a upozornit na některá zanedbávání ze strany státních orgánů.
Jak je ostatně výše uvedeno, s úmyslným cenovým znevýhodňování
cizinců, resp. osob nehovořících plyně česky, v rámci poskytování
služeb (či prodeje výrobků) setkal snad již každý. Státní orgány
tuto skutečnosti spíše mlčky tolerujím než aby k celé věci
vyslovili svá stanoviska.
Je takový postup však správný?
Nejprve je však třeba vymezit, co se rozumí ůmyslným cenovým
zvýhodnováním pro účely tohoto článku.
Negativní vymezením lze konstatovat, že nejde o jakékoliv odůvodněné
cenové znevýhodňování cizinců, resp. osob nehovořících plyně česky
např. z důvodu vyšího pojistného. Pozitivní vymezení lze dokumentovat na následujícím příkladě. Stává se již běžnou praxí, že zahraniční
návštěvník, obdrží prohlídku (například galerie) za vyšší cenu, než
by za stejnou službu zaplatil český návštěvník. V tomto případě je
kritériem pro určení vyšší ceny za vstupné je řeč odlišná od českého
jazyka.
Je nesporné, že takové jednání je diskriminující. Je však také
protiprávní (contra legem) a pokud ano, je zde nějaká možnost takové
jednání sankcionovat. Nebo jde jen o pouhé obcházení zákona
(in fraudem legis) a tedy jen o velmi těžko postižitelné jednání.
Odpověd lze nalézt v celé řadě právních předpisů. Zejména v Listině
základních práv a svobod (dále jen Listina), Mezinárodního paktu o občanských a
politických právech (dále jen Pakt), občanského zákoníku, zákona o ochraně
spotřebitele, zákona o cenách a také v dalších normách.
Listina
Článek 3 odst. 1. deklaruje, že "Základní práva a svobody se zaručují všem bez rozdílu pohlaví, rasy, barvy pleti,
jazyka, víry a náboženství, politického či jiného smýšlení,
národního nebo sociálního původu, příslušnosti k národnostní
nebo etnické menšině, majetku, rodu nebo jiného postavení."
Pakt
Článek 26 jasně říká, že "Všichni jsou si před zákonem rovni
a mají právo na stejnou ochranu zákona bez jakékoli diskriminace.
Zákon zakáže jakoukoli diskriminaci a zaručí všem osobám stejnou a
účinnou ochranu proti diskriminaci z jakýchkoli důvodů, např.
podle rasy, barvy, pohlaví, jazyka, náboženství, politického nebo
jiného přesvědčení, národnostního nebo sociálního původu, majetku a rodu."
Občanský zákoník v celé řadě svých ustanovení tvrdí příkladem
následující:
§ 3 - (1) Výkon práv a povinností vyplývajících z občanskoprávních
vztahů nesmí bez právního důvodu zasahovat do práv a oprávněných
zájmů jiných a nesmí být v rozporu s dobrými mravy.
- (2) Fyzické a právnické osoby, státní orgány a orgány místní
samosprávy dbají o to, aby nedocházelo k ohrožování a porušování
práv z občanskoprávních vztahů a aby případné rozpory mezi
účastníky byly odstraněny především jejich dohodou.
§ 39 - Neplatný je právní úkon, který svým obsahem nebo účelem
odporuje zákonu nebo jej obchází anebo se příčí dobrým
mravům.
§ 451 - (1) Kdo se na úkor jiného bezdůvodně obohatí, musí obohacení
vydat.
- (2) Bezdůvodným obohacením je majetkový prospěch získaný
plněním bez právního důvodu, plněním z neplatného právního úkonu
nebo plněním z právního důvodu, který odpadl, jakož i majetkový
prospěch získaný z nepoctivých zdrojů.
§ 424 - Za škodu odpovídá i ten, kdo ji způsobil úmyslným jednáním
proti dobrým mravům.
Zákon na ochranu spotřebitele obdobně uvádí:
§ 6 (rubrika: Zákaz diskriminace spotřebitele) - Prodávající se nesmí
při prodeji výrobků a poskytování služeb chovat v rozporu s dobrými
mravy; zejména nesmí žádným způsobem spotřebitele diskriminovat.
§ 12 -(1) Prodávající je povinen informovat v souladu s cenovými
předpisy11) spotřebitele o ceně prodávaných výrobků nebo
poskytovaných služeb zřetelným označením výrobku cenou nebo
informaci o ceně výrobků či služeb jinak vhodně zpřístupnit.
- (2) Informace o ceně nebo okolnost, že informace je neúplná
anebo chybí, nesmí zejména vzbuzovat zdání, že:
a) cena je nižší, než jaká je ve skutečnosti,
b) stanovení ceny závisí na okolnostech, na nichž ve skutečnosti
nezávisí,
c) v ceně jsou zahrnuty dodávky výrobků, výkonů, prací nebo
služeb, za které se ve skutečnosti platí zvlášť,
d) cena byla nebo bude zvýšena, snížena nebo nezměněna, i když
tomu tak není,
e) vztah ceny a užitečnosti nabízeného výrobku nebo služby a ceny a užitečnosti srovnatelného výrobku nebo služby je takový,
jaký ve skutečnosti není.
- (3) Ustanovení odstavce 2 se vztahuje obdobně i na informace
o způsobech stanovení cen.
§ 23 (rubrika: Dozor nad ochranou spotřebitele)
- 1) Dozor nad dodržováním povinností stanovených tímto
zákonem provádí Česká obchodní inspekce16) s výjimkou dozoru podle
odstavce 4 a § 8a, a jde-li o potraviny a tabákové výrobky podle
§ 3 písm. b), § 7, 8 a 9, § 10 odst. 1 písm. c) a § 17.
(2) Dozorovým orgánem podle § 8a jsou orgány uvedené
v odstavcích 1, 3 a 6.
(3) Dozor nad dodržováním povinností stanovených v § 3
písm. b), § 7, 8 a 9, § 10 odst. 1 písm. c) a § 10 odst. 4 a § 17
tohoto zákona na úseku zemědělských, potravinářských,
kosmetických, mydlářských, saponátových a tabákových výrobků
provádí též Česká zemědělská a potravinářská inspekce.17)
(4) Dozor nad dodržováním povinností stanovených v § 3
písm. b), § 7, § 8 odst. 1, § 9, § 10 odst. 1 a 3 a § 17 tohoto
zákona na úseku ochrany zdraví lidí, zejména z hlediska zdravotní
nezávadnosti výrobků a poskytovaných služeb, provádějí též orgány
hygienické služby.18)
(5) Dozor nad dodržováním povinností stanovených v § 3 písm.
b), § 7, § 8 odst. 1 a 4 a § 9, § 10 odst. 1 písm. c) a § 17
tohoto zákona na úseku veterinární péče provádějí orgány
veterinární správy,19) a to zejména z hledisek
a) zdravotní nezávadnosti a biologické hodnoty potravinářských
výrobků živočišného původu při prodeji na tržištích,
v tržnicích a při prodeji podmíněně poživatelných potravin
živočišného původu,
b) zdravotní a dietetické nezávadnosti krmiv,
c) zabezpečení uvádění do oběhu pouze veterinárních léčiv
a přípravků schválených podle zvláštního předpisu,18)
d) zabezpečení prodeje živých zvířat v souladu s podmínkami
stanovenými zvláštními předpisy.19)
(6) Dozor nad dodržováním povinností stanovených v § 8, 9
až 11 a § 14 tohoto zákona v oblasti obchodu a služeb21) provádějí
okresní živnostenské úřady a jim na roveň postavené živnostenské
úřady,11a) příslušné podle umístění provozovny.
(7) Celní orgány, které provedly dozor na trhu dle zvláštních
právních předpisů21a) a zjistily výrobky nebo zboží, které
naplňují znaky porušení ustanovení § 8 odst. 2, a bylo-li
prokázáno, že se nejedná o výrobky nebo zboží pod celním dohledem,
jsou oprávněny takovéto výrobky nebo zboží zajistit. Zjištění
a zajištěné výrobky nebo zboží postoupí příslušnému dozorovému
orgánu21b) k provedení dalšího řízení.
(8) Inspektor České obchodní inspekce nebo České zemědělské
a potravinářské inspekce, který provedl dozor na trhu podle tohoto
zákona a zjistil výrobky nebo zboží, které naplňují znaky porušení
ustanovení § 8 odst. 2, a bylo-li prokázáno, že se jedná o výrobky
nebo zboží pod celním dohledem,21c) je oprávněn takovéto výrobky
nebo zboží zajistit. Zjištění a zajištěné výrobky nebo zboží
postoupí příslušnému celnímu orgánu21a), 21d) k provedení celního
řízení a dalšího řízení.
§ 24 (rubrika: Pokuty) - (1) Za porušení povinností stanovených v § 3, 6, 7, 7a, § 8
odst. 1, 2, 3 a 4, § 8a odst. 1, § 9 až 19 tohoto zákona uloží
orgány uvedené v § 23 pokutu až do výše 1 000 000 Kč; při
stanovení výše pokuty se přihlíží k povaze protiprávního jednání
a k rozsahu jeho následků. Za opakované porušení povinností
v průběhu jednoho roku lze ukládat pokutu až do výše 2 000 000 Kč.
(2) Nejde-li o porušení povinností stanovených v § 3 písm. a)
a c), § 6, § 10 odst. 1 písm. a) a b), § 11 a 12, nevztahuje se odstavec 1 na potraviny a tabákové výrobky.
(3) Za porušení povinností stanovených v § 23a odst. 4 a 5
uloží orgán uvedený v § 23 pokutu až do výše 1 000 000 Kč.
(4) Z vlastního podnětu nebo z podnětu sdružení spotřebitelů
či jiné právnické osoby založené k ochraně spotřebitele uloží
orgány uvedené v § 23 prodávajícímu, výrobci, dovozci nebo
dodavateli, který prodal, vyrobil, dovezl nebo dodal výrobek,
jehož vada způsobila újmu na životě nebo zdraví, pokutu až do výše
10 000 000 Kč; tuto pokutu uloží rovněž osobám uvedeným v § 27,
které prodaly, vyrobily, dovezly nebo dodaly výrobek, jehož vada
způsobila újmu na životě nebo zdraví. Stejnou pokutu uloží tomu,
kdo takovou újmu způsobil vadným poskytnutím služby. Pokutu nelze
uložit osobě, která prokáže, že újmě nešlo zabránit ani při
vynaložení veškerého úsilí, které na ní bylo možno požadovat.
(5) Pokutu podle odstavce 1 do výše 5000 Kč lze uložit
v blokovém řízení, je-li porušení povinnosti spolehlivě zjištěno
a osoba, která povinnost porušila, je ochotna blokovou pokutu
zaplatit. Na blokové řízení podle tohoto zákona se použijí obdobně
ustanovení o blokovém řízení podle zvláštního zákona.22)
(6) Pokutu podle odstavce 1 nelze uložit v případech, kdy
byla uložena pokuta podle zvláštního zákona, a v případě, kdy lze
uložit pokutu podle odstavce 2.
(7) V případech, kde působí více orgánů uvedených v § 23,
ukládá pokutu ten, který zahájil správní řízení jako první.
O zahájení řízení o uložení pokuty se tyto orgány vzájemně
informují.
(8) Výnos pokut uložených podle odstavců 1 až 4 je příjmem
státního rozpočtu České republiky.
(9) Pokutu podle odstavce 1 lze uložit do tří let a pokutu
podle odstavce 2 do deseti let ode dne, kdy k porušení povinnosti
došlo.
(10) Uložením pokuty není dotčena povinnost k náhradě škody.
(11) Pokuta je splatná do 30 dnů od nabytí právní moci
rozhodnutí o uložení pokuty.
(12) Pokutu vybírá orgán uvedený v § 23 a vymáhá územní
finanční orgán22a) podle zvláštního právního předpisu.22b)
Zákon o cenách
§ 2 (rubrika: Sjednávání ceny) -(3) Prodávající nesmí zneužívat
svého hospodářského postavení k tomu, aby získal nepřiměřený hospodářský
prospěch prodejem za sjednanou cenu zahrnující neoprávněné náklady
nebo nepřiměřený zisk. Kupující nesmí zneužívat svého hospodářského
postavení k tomu, aby získal nepřiměřený hospodářský prospěch nákupem za sjednanou cenu výrazně nedosahující oprávněných nákladů.
§15 (rubrika: Porušení cenových předpisů) - (1) Prodávající poruší cenové předpisy, jestliže
a) prodává za cenu vyšší než maximální nebo pevnou úředně stanovenou cenu podle §5, nejde-li o prodej ve lhůtě uvedené v §7 odst. 1,
b) při prodeji za úředně stanovenou cenu podle §5 nesplní podmínku, na kterou cenové orgány nebo místní orgány omezily uplatnění této ceny,
c) nerespektuje cenovými orgány stanovený maximální rozsah možného zvýšení cen, maximální podíl promítnutí změny cen určených vstupů nebo závazný postup při tvorbě ceny nebo při její kalkulaci podle §6, nejde-li o prodej ve lhůtě uvedené v §7 odst. 1,
d) prodává za zvýšené ceny bez dodržení podmínek a lhůt stanovených v §8,
e) nerespektuje cenové moratorium podle §9,
f) nesplní své evidenční nebo informační povinnosti nebo povinnosti v označování zboží cenami podle §11 až 13 nebo předá cenovému orgánu nepravdivé údaje.
(2) Kupující poruší cenové předpisy, jestliže
a) kupuje za cenu nižší než minimální nebo pevnou úředně stanovenou cenu podle §5, nejde-li o koupi ve lhůtě uvedené v §7 odst. 1,
b) kupuje za cenu vyšší než odpovídá regulaci cen, pokud na úhradu této ceny vyčerpá prostředky ze státního rozpočtu, nejde-li o koupi ve lhůtě uvedené v §7 odst. 1.
(3) Prodávající nebo kupující též poruší cenové předpisy, jestliže zneužije své hospodářské postavení při sjednání ceny podle §2 odst. 3.
§17 - (1) Pokud cenové kontrolní orgány zjistí, že došlo k porušení cenových předpisů podle §15, uloží prodávajícímu nebo kupujícímu pokutu
a) ve výši neoprávněně získaného majetkového prospěchu za období, v němž byl získán, nejdéle však za tři roky zpět ode dne zjištění, nebo
b) do výše 1000000,-- Kčs, nelze-li neoprávněně získaný majetkový prospěch vyčíslit, nebo jestliže neoprávněně získaný majetkový prospěch nevznikl.
(2) Při stanovení výše pokuty podle odstavce 1 písm. b) přihlédnou cenové kontrolní orgány zejména k době trvání protiprávního jednání, míře zavinění a rozsahu poškození kupujících nebo prodávajících.
(3) Pokuta je splatná do 15 dnů ode dne, kdy nabylo právní moci rozhodnutí, jímž byla uložena, a stává se příjmem rozpočtu určeného zvláštním předpisem.
(4) Pokutu lze uložit do jednoho roku ode dne, kdy se o porušení cenových předpisů cenové kontrolní orgány dozvěděly, nejpozději však do tří let ode dne, kdy k porušení cenových předpisů došlo.
(5) Jestliže tento zákon nestanoví jinak, postupují cenové kontrolní orgány v řízení o porušení cenových předpisů podle zákona o správním řízení. 3)
(6) Nesouhlasí-li účastník řízení s rozhodnutím orgánu, který pokutu uložil, může po vyčerpání řádných opravných prostředků podat do 30 dnů ode dne doručení rozhodnutí o opravném prostředku návrh na přezkoumání rozhodnutí příslušnému soudu. Podání návrhu má odkladný účinek.
§18 - Uložením pokuty není dotčeno právo na vydání majetkového prospěchu tomu, na jehož úkor byl získán, ani odpovědnost prodávajícího nebo kupujícího podle zvláštních předpisů 4). Nelze-li tento majetkový prospěch vydat tomu, na jehož úkor byl získán, stane se příjmem příslušného rozpočtu určeného zvláštním předpisem.
Z uvedeného doufám jasně vyplývá, že diskriminující uplatňování dvojích cen v ČR vůči cizincům,
resp. osobám nehovořících plyně česky lze jednoznačně považovat nejen za protiprávní (s možnosti relativně vysokých pokut), ale také za těžké laidáctví ze strany státních
orgánů, které disponují příslušnými pravomocemi. Takové chování, nejenom, že poškozuje
dobrou pověst ČR ale také příspívá k již velmi zoufalému právnímu vědomí, kterým je poslední dobou
-pod palbou některých českých médií- stále více zužována české veřejnost.